El nostre company Ernest Estornell, habitual redactor
d'aquest bloc, ens ha fet una petició. A l'any 2012 i amb motiu de la III Festa
Estellés a Benimaclet va escriure un article què, com molts altres, va circular
per diverses xarxes però sense acabar de trobar cau estable i ara vol
depositar-lo ací, on els buscadors ho troben. Com sovint fa el nostre company,
l'article és dens i dispers i barreja massa coses alhora, però ens ha semblat
que allò que conta és interessant, així que l'afegim a continuació. A més, no
costa res complaure'l: si voleu el llegiu i si no, passeu de llarg.
Un bon dia, l'Associació
d'Amics de La Costera ‑històrica, activa i longeva agrupació d'intel·lectuals
costerencs- va mamprendre la iniciativa de publicar els poemes que Vicent
Andrés Estellés havia dedicat a la ciutat de Xàtiva, entre els quals es troben
els potents i ben coneguts versos del M'aclame a tu (sonet XII del Llibre
de Xàtiva del Mural del País Valencià) què van musicar Ovidi Montllor i Toti
Soler. El llibre es va completar amb altres poemes dispersos i amb els que el
poeta va escriure després de l'estada a Xàtiva què va servir per engegar el
projecte. Els versos havien de ser acompanyats per il·lustracions adients i aquestes
van ser encomanades al pintor Joan Ramos i Monllor -de qui ja us he parlat,
artísticament i genèticament, amb motiu de la publicació de l'últim disc de Pep
Gimeno, Botifarra a banda- qui va
optar per fer-ne gravats a punta seca sobre planxa de coure. Quasi es va deixar
els dits de les mans en aquesta feixuga feina, però va aconseguir unes imatges
dramàtiques i potents, en consonància amb la força dels poemes què havien
d'acompanyar. El llibret (dit així per la reduïda extensió, que no per la seua qualitat)
va veure la llum l'estiu de 1980, al mateix temps que Ovidi lliurava 4-02-42 (la seua data de naixement) amb M'aclame
a tu com a obertura, últim disc de
l'alcoià formalment editat abans que, com a resultat dels pactes que produí el
clima violent de la Batalla de València
i de la desactivació generalitzada del nacionalisme emergent amb la reculada
que va suposar aquella farsa anomenada oficialment “intent de cop d'estat” de 1981, fóra bandejat i silenciat tant com
es va poder. Ximo Corts, mestre, glossador, activista cultural, infatigable
blocaire i actual president d’Amics de la Costera, va replegar al seu llogaret
virtual Xàtiva; punts de vista, fa un parell d'anys, la
història de la publicació del llibre ‑article prèviament publicat al diari
Levante- amb interessants detalls i anècdotes que no hauríeu de perdre-vos,
així com el breu tast de les il·lustracions de Ramos que conté (Cucarella i Aliaga van fer també eco de la nota de Corts).
Aquella reeixida iniciativa va suposar una
estreta relació del poeta amb aquella colla de xativins inquiets -socarrats,
si voleu- i hi van sorgir amistats, complicitats i col·laboracions. Pel que a
mi em toca de més a prop, sembla que al poeta li varen agradar molt els gravats
que el pintor va estampar per al llibre i, de manera extensiva, la resta de la
seua obra artística, i això em va permetre conèixer personalment a Estellés -aleshores
ja fràgil, malaltís, sempre recollit en algú racó ombrívol- quan a alguna
presentació poètica o pictòrica hi coincidien tots dos. Aquesta col·laboració
es va perllongar durant anys i ens va deixar unes quantes joies de bibliòfil,
com el llibre Canals, fet a imitació
del de Xàtiva, però molt més bonic, amb tot luxe de recursos gràfics, doncs era
publicat amb orgull pel mateix ajuntament de la vila el 1987
i sense reparar en despeses. Però el més sorprenent va ser el llibre Versos per acompanyar una esperança, un recull de poemes publicats per
Ediciones Vanguardia Obrera de Madrid. El llibre conté dos poemes inèdits de la
sèrie de cinc que Estellés va escriure amb motiu de les execucions de setembre
de 1975 que el dictador Franco va ordenar a menys d'un més de la seua mort, una
sèrie de poemes què formen part d'El Procés (publicat al 1978) sota la mateixa temàtica i el Gran oratori pels
morts valencians de la postguerra, altrament titulat “Vora el barranc del
Carraixet”, composició què forma part de
l’Ofici permanent a la memòria de Joan B. Peset, que fou afusellat a
Paterna el 24 de maig de 1941 (aquell
dens poemari en què sempre el primer vers comença per “Vora el barranc del
Carraixet...” i que va ser publicat al 1979). El més curiós és que l’edició és
bilingüe català-castellà i que va ser el mateix Estellés qui majoritàriament va
traduir-ne els poemes.
El poeta va demanar que Joan Ramos
il·lustrara el llibre amb dibuixos originals, a més de contar amb algunes
reproduccions de quadres d’Antoni Miró. Versos per acompanyar una esperança
va ser presentat a l’Ateneo de Madrid, el 12 de juny de 1986, on Jaume Pérez Montaner,
què acabava de publicar L'heura del desig (Lentament es dessagna el violí /
obri la boca seca i s'estremeix / en un esglai final sota la pluja / llarga de
sols ferits i de tenebres...) i era
aleshores director del Col·legi Major Lluís Vives ‑que com haureu de saber
acaba de ser extingit com a residència i com a centre cultural per a gran
disgust de molts de nosaltres, assidus seguidors de la seua interessant i
enriquidora programació- va encarregar-se de la glossa, en presència del poeta
i del pintor. Quina va ser la repercussió del llibre a la gran congregació
urbana de l'altiplà ja no ho recorde, a excepció del paper que va tenir el
poeta andalús Rafael Alberti, qui va ficar improvisada cullerada a l'acte, però
sí em ve al cap que més o menys al mateix temps se n'anava en orris el projecte
d'una sèrie de retrats fantàstics dels reis valencians (propis i aliens,
privatius i compartits) que li havia sigut encomanada a Ramos amb motiu del
750é aniversari de la conquesta de València per Jaume I, la qual s'havia de
celebrar fastuosament el 1988, però que va ser desunflada pel govern valencià
davant el perill d'exaltació nacionalista i revifada de la Batalla de
València.
La
veritat és que no sé ben bé per què estic contant-vos aquestes coses. Potser hi
ha una mica d'exaltació de l'ego, potser note que la meua memòria comença a
defallir i vull deixar testimoni d'alguns records abans que s'esvaïsquen. O
potser enyore temps d'il·lusions i esperança que semblen oblidats: us imagineu
que ara mateix passaren aquestes coses? A Madrid? Impossible! En repassar les
meues anotacions vaig retrobar unes paraules de Cucarella, escrites fa un
temps, que ara em semblen ben adients per completar el meu escrit, massa planer
i maldestre: varen ser escrites per a la presentació, a Ca Revolta, d'Una llengua musicada de Carla González Collantes i us recomane que les repasseu sense deixar-vos ni una coma. I ja que hi som en pla
rememoratiu, al bloc de Feliu Ventura ‑com vegeu, hui anem de socarrats plens a
vessar- podreu trobar més flaixos de la memòria d'aquells temps, acompanyats
d'un impagable vídeo de 1983 amb Ovidi i Raimon: ni fet a
posta, perquè jo també hi era allà! Feu una pausa i mireu-s'ho bé.
M'aclame a tu. Estellés és un símbol. Qui anava a dir-me fa uns anys que acabaria
passant-me mitja vida al seu poble, una mica a la vora, si voleu, però just
front al cementiri on reposen les seues despulles, i que cada volta que faig
constar la meua adreça laboral, escric amb orgull el seu nom. Però sembla que
quan parlem de literatura, de música, de pintura o de cultura en general només
traiem a relluir tres o quatre noms, sempre els mateixos, com si no hi haguera
més aigua per pouar. Però no passa res. Això és el que fa tothom i amb tota
normalitat: enlairar senyeres i penons per fer-se visible. Per què no també
nosaltres? I Estellés és una de les nostres senyeres més enlluernadores.
Honorar Estellés és estimar els seus versos, i fruir els seus poemes és valorar
la poesia en valencià, i llegir poesia en valencià és conèixer tants i tan bons
poetes i poetesses que tenim i expandir el nostre esguard a tots els indrets de
la llengua comuna i fer créixer la nostra malmesa cultura: la senyera és al cim
d’un volcà que bull per dins, que deixa regalimar la lava roent i que, algun
dia, acabarà esclatant i s’endurà per davant, amb un gegantesc tsunami, totes
les pors i recels que ens han imposat per segles.
Estellés va nàixer al 1924, a
Burjassot, tal dia com l'acabat d'estrenar hui, 4 de setembre. Al 2010, Josep
Lozano ‑malgrat no ser de Xàtiva- va llançar la idea de, al voltant de
l’efemèride del naixement del poeta, fer un sopar literari i popular per tota
la nostra geografia amb inspiració directa del Burns Supper escocés. Benimaclet Viu va recollir immediatament el suggeriment i ara
ja preparem la III Festa Estellés de Benimaclet, que com bé sabeu, la fem amb un mica de retard per qüestions
logístiques, enguany el dia 15 de setembre i amb la ferma intenció de donar veu
a un bon reguitzell de joves poetes de tot el nostre àmbit lingüístic. Llegim
doncs Estellés, llegim poesia i somriguem a la renovada esperança, malgrat els
temps durs que els financers especuladors, empresaris ambiciosos i polítics
balafiadors ens han portat. Ah, i si teniu una estoneta lliure, feu un repàs
del programa que miraculosament va dedicar Canal 9 a Estellés el passat març,
amb la participació d’un bon grapat de bons amics i que encara podeu trobar a la web de RTVV
(afanyeu-vos que no deu faltar massa per a que la clausuren!). Com diuen,
optimistes, els nostres amics d'Obrint Pas a Alegria: Perquè avui cantem per celebrar / que ningú
mai no ens farà callar / i que la vida és coratge i alegria / un got a l'aire
un brindis pel demà / perquè avui desafiem la por / que el poble que canta mai
no mor / amunt els punys amunt les il·lusions / que si cantem / si cantem mai
morirem!
Ernest Estornell i Ramos
4 de setembre de 2012
Nota: Part dels
enllaços del text han perdut el seu vincle original. L'autor ha provat de
substituir-los per accessos vigents, però no sempre ha estat possible. Però del
que sí que podeu gaudir ara mateix és d'un bon tast de la fantàstica obra pictòrica de Joan Ramos
1 de setembre de
2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada